Yhdistys

Vanhankartanon Omakotiyhdistys, Gammelgårds Egnahemsförening, ajaa kaikkien toimialueensa asukkaiden asioita. Toimialueeseen kuuluvat Vanhankartanon kylässä olevat Niipperin, Perusmäen ja Vanhankartanon kaupunginosat.

Yhdistys järjestää runsaasti liikuntatoimintaa kaiken ikäisille kyläläisille. Paikkakuntalaisten yhteenkuuluvuutta edistetään myös asukas- ja lauluilloilla sekä juhlilla ja talkoilla. Oksahaketin on jäsenten vuokrattavissa kymmenen euron vuorokausihintaan. Yhdistyksen kuutisen kertaa vuodessa ilmestyvä tiedote jaetaan jokaiseen alueen noin 1500 talouteen.

Omakotiyhdistys on perustettu vuonna 1950. Kolmentoista perustajäsenen joukosta se on kasvanut reilussa viidessäkymmenessä vuodessa yli 850 henkilön yhteiseksi nimittäjäksi. Yhdistys toimii vapaaehtoisuuden ja aatteellisuuden perustalta. Sen toimintaa johtaa johtokunta, joka valitaan keväällä vuosittain yhdistyksen kokouksessa. Yhdistyksen toiminta on avointa kaikille alueen asukkaille.